Harald Frentzen je rodák z Mönchengladbachu, kde se narodil 18. května 1967. Už od útlého dětství bylo zřejmé, že jeho život bude úzce spjat s rychlostí, hlavně když se ještě jako junior začal objevovat v závodě motokár, kde všechno vlastně začalo.
Jeho ambice ho postupně vedly do organizovanějších závodních sérií. Jeho druhou zastávkou na cestě za profesionální kariérou byl přechod do německé formule Ford 2000 a to už ve věku 18 let, tedy hned, jak dokončil zletilost. V této náročné sérii se rychle stal jedním z výrazných závodníků a dosahoval úspěchů.
Dalším krokem v jeho kariéře byla účast v Opel Lotus, kam přestoupil v roce 1988. Tady jezdil za tým Junior, kterému šéfoval bývalý pilot F1 Jochen Mass.
Zde demonstroval své dovednosti a vybudoval si reputaci jednoho z nejperspektivnějších mladých závodníků. Když hned ve své úvodní sezóně získal titul, otevřely se mu dveře k ještě prestižnější německé Formuli 3, kde jezdil v roce 1989.
Ve F3 se Frentzen etabloval jako dominantní síla, získával vítězství a pravidelně obsazoval přední místa, což výrazně zvýšilo jeho hodnotu. Měl také možnost změřit si síly s Michaelem Schumacherem nebo Karlem Wendlingerem. Tyto zkušenosti mu nakonec umožnily učinit klíčový skok na vrchol, tedy do světa Formule 1.
Frentzen vstoupil do F1 v roce 1994, kdy se stal součástí týmu Sauber. Jeho první roky v nejvyšší třídě automobilového závodění byly obdobím učení a přizpůsobování, přičemž v Sauberu strávil celkem tři sezóny a to od roku 1994 do roku 1996. Zajímavostí je, že do něj nastoupil právě s Karlem Wendlingerem z Formule 3.
V roce 1997 nastal zásadní zvrat v jeho kariéře, když se přidal k týmu Williams, který byl v té době jedním z dominantních týmů na scéně. Frentzenovy výkony a talent si totiž v Sauberu všiml Frank Williams a rozhodl se ho angažovat.
V první sezóně nahradil Damona Hilla a ukázalo se, že má-li k dispozici špičkový monopost, dokáže bodovat. Zároveň získal první vítězství na VC San Marina.
Sezónu 1997 zakončil jako druhý v celkovém pořadí mistrovství světa, což bylo jeho nejlepším výsledkem v kariéře. Tento úspěch nebyl však jen výsledkem jeho schopností, ale také důkazem silné technické podpory, kterou mu Williams poskytoval.
V sezóně 1998 tak pokračoval v závodění za tento tým a opět ukázal své umění, i když nedosáhl tak významných úspěchů. Navzdory několika dobrým finišům se Frentzen v této sezóně nesetkal a nejlepším výsledkem bylo 3. místo v Austrálii. To vedlo k tomu, že sezóna 1998 byla pro Frentzena poslední ve stáji Williams.
Po třech sezónách se tak Heinz Harald Frentzen v roce 1999 přesunul do týmu Jordan a tím otevřel novou kapitolu své kariéry. Sezóna 1999 v Jordanu byla mimořádně úspěšná. Získal vítězství ve dvou velkých cenách, ve Francii a v Itálii. Tyto výkony jej umístily na vynikající 3. místo v konečném hodnocení šampionátu.
Následující sezóna 2000 však byla pro Frentzena a tým Jordan náročnější. Přestože měl i některé dobré výsledky, včetně dvou pódiových umístění, nedosáhl podobný úspěch jako v předchozím roce a v pořadí skončil až na 9. místě.
Jeho pokles formy byl však ovlivněn i technickými problémy a neschopností týmu udržovat krok s technologickým vývojem dominantních týmů F1.
V roce 2001 Frentzenova sezóna začala v Jordanu, ale po různých interních problémech v týmu jeho kariéra ve žlutém monopostu nečekaně skončila. V polovině sezóny přestoupil do týmu Prost, kde dokončil zbytek závodního ročníku.
Tento přechod znamenal pro Frentzena velkou změnu a přizpůsobování se novému prostředí, což ovlivnilo jeho výkony na trati. Navzdory okolnostem se však snažil ukončit sezónu co nejlépe, i když výsledky nebyly na úrovni jeho předchozích sezón. V konečném hodnocení v sezóně 2001 tak získal pouze 6 bodů a 13. místo.
S příchodem sezón 2002 a 2003 nastala další změna v jeho kariéře. V roce 2002 začal sezónu s týmem Arrows, ale kvůli finančním problémům týmu jeho účast v šampionátu skončila předčasně. Dokázal však během sezóny končit i na bodovaných pozicích, ale umístění, které dříve dosahoval, už byla hudbou minulosti.
Na dva závěrečné závody tak nastoupil v týmu Sauber. V roce 2003 se do něj také vrátil, symbolicky na místo, kde začal svou pouť ve Formuli 1. I když se tento návrat jevil jako příležitost k oživení kariéry, nakonec to jeho labutí píseň.
Ve své poslední sezóně v F1 však dokázal získat 13 bodů a vyjel si i jedno pódiové umístění. Rok 2003 tak byl v rámci Formule 1 jeho posledním.
Frentzen během svého působení v F1 odjel celkem 156 závodů. Dosáhl 3 vítězství, více pódiových umístění a v sezóně 1997 skončil na 2. místě. Po ukončení kariéry v F1 však neopustil motorsport úplně. Přidal se k různým závodním sériím, včetně DTM nebo Le Mans, kde si například v roce 2008 vyjel třetí místo.
V dalších letech se věnoval také testování vozidel. Dnes se Frentzen kromě sporadického závodění věnuje i jiným aktivitám, zejména projektům na podporu mladých talentů v motorsportu. Jisté je, že ve Formuli 1 zanechal trvalou stopu.
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024